Ölçme ve Değerlendirme Politikası

MSKÜ Yabancı Diller Yüksekokulu Hazırlık Programı'ndaki değerlendirme ve ölçme süreci, öğrencilerin akademik yıl boyunca performanslarını tutarlı bir şekilde ölçmeyi amaçlamaktadır. Bu süreç, şeffaf, adil ve düzenli bir şekilde yürütülmektedir. Öğrenciler, dört dil becerisi temelinde değerlendirilmekte olup, akademik performanslarını ölçmek amacıyla kısa sınavlar, başarı sınavları, yeterlilik sınavları ve çeşitli biçimlendirici değerlendirme araçları kullanılmaktadır.

Her değerlendirme türünün ağırlığı, Sınav Birimi, Müfredat Birimi ve Yönetim'in yer aldığı bir komisyon tarafından belirlenmektedir. Her sınav öncesinde, öğrenciler sınav içeriği ve hedeflerini ayrıntılarıyla açıklayan bir test spesifikasyonu almaktadır. Aynı seviyedeki tüm öğrenciler, aynı gün ve saatte, aynı sınav sorularına tabi tutulmaktadır. Beklenmedik durumlar nedeniyle sınava katılamayan öğrenciler için, belgelenmiş sağlık sorunları olması halinde yalnızca başarı sınavları için telafi sınavı hakkı tanınmaktadır. Ancak, kısa sınavlar ve yazılı sınavlar için telafi imkânı bulunmamaktadır.

Temel İlkeler

MSKÜ Yabancı Diller Yüksekokulu (YDYO) Sınav Birimi’nin temel prensipleri; tarafsız, eşitlik ilkesine duyarlı ve ırk ile cinsiyet ayrımcılığından arındırılmış sınavlar hazırlamak ve uygulamak, değerlendirme sürecinde en yüksek düzeyde standardizasyonu sağlamak amacıyla toplantılar düzenlemek ve süreç boyunca ortaya çıkabilecek her türlü durum veya sorunu yönetmektir.
Sınav Birimi, değerlendirme ve ölçme sürecinin müfredatın bir parçası olduğunu ve müfredatın hedefleri, içerikleri ve öğretim-yöntem süreçleri ile uyumlu olması gerektiğini kabul etmektedir. Bu nedenle, etkili bir öğrenme ortamı oluşturmak ve süreci sağlıklı bir şekilde yürütmek için tüm öğretim elemanlarıyla iş birliği içerisinde çalışmalıdır. Değerlendirme ve ölçme politikası, YDYO bünyesindeki tüm dersleri ve bu derslere kayıtlı öğrencileri kapsamaktadır.

Amaçlar

YDYO Sınav Birimi’nin temel amacı, tarafsız, eşitlik ilkesine duyarlı ve ırk ile cinsiyet ayrımcılığından arındırılmış sınavlar düzenleyerek doğru ve güvenilir sonuçlar üretmektir. Sınav Birimi, akademik yıl boyunca müfredatta yer alan tüm sınavların hazırlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve sorunsuz bir şekilde yürütülmesi için gerekli tüm düzenlemeleri yapmaktan sorumludur.
Şeffaf, adil ve öğrenci odaklı bir değerlendirme süreci sağlamak amacıyla, Sınav Birimi kısa sınavların ardından öğretim elemanlarıyla yüz yüze geri bildirim toplantıları düzenlemekte ve öğrencilerin sınav sonuçlarına itiraz etme hakkı tanımaktadır. Ayrıca, Sınav Birimi tarafından her sınav için oluşturulan sınav uygulama kuralları, öğretim elemanlarını ve öğrencileri bilgilendirmek amacıyla paylaşılmakta ve bu sayede değerlendirme sürecinin şeffaflığı sağlanmaktadır.

Güvenilirlik ve Geçerlilik

MSKÜ Yabancı Diller Yüksekokulu (YDYO), öğrenci değerlendirmelerinde yüksek düzeyde geçerlilik ve güvenilirlik sağlamayı amaçlamaktadır. Sınavlardan önce, tüm öğrencilerin değerlendirme ve ölçme yöntemlerine aşina olmalarını sağlamak da hedeflenmektedir. Bu doğrultuda, akademik yılın başında öğrencilere bir oryantasyon programı sunulmaktadır. Yıl boyunca gerçekleştirilen tüm etkinlikler, Müfredat Birimi tarafından oluşturulan program ve ders ilerleyişi ile uyumlu olacak şekilde hazırlanmakta, böylece programda kullanılan tüm ölçme araçları ve teknikleri öğrencilere önceden öğretilerek değerlendirme süreci eş zamanlı olarak yürütülmektedir.
Geçerlilik ve güvenilirliği sağlamak adına, sınav maddeleri ve bunların hedeflerini içeren test spesifikasyonlarının oluşturulması kritik bir öneme sahiptir. Bu spesifikasyonlar, her sınavdan önce öğretim elemanları ve öğrencilere sağlanmaktadır. Ayrıca, sınavların güvenilirlik ve geçerliliğini artırmak için hazırlanan sınavlar, sınav hazırlama birimi dışındaki belirlenen öğretim elemanları, anadili İngilizce olan okutmanlar ve müdür yardımcıları tarafından gözden geçirilerek değerlendirilir. Sınavlar onay aldıktan sonra, belirlenen öğretim elemanı sınav belgelerini çoğaltabilir ve arşivleyebilir.
Değerlendirme süreçlerinde, nesnel değerlendirme gerektiren sınav bölümleri (dinleme, okuma, dil bilgisi, kelime bilgisi gibi çoktan seçmeli sorular içeren bölümler) için bir öğretim elemanı, öznel değerlendirme gerektiren bölümler (yazma ve konuşma becerileri) için ise en az iki öğretim elemanı tarafından bağımsız ve kör değerlendirme yöntemi uygulanmaktadır. Bu yöntem, ölçme ve değerlendirme süreçlerinin adil ve tutarlı bir şekilde yürütülmesini sağlamaktadır.

Sınav kağıtlarının güvenilir bir şekilde değerlendirilmesini sağlamak amacıyla alınan bir diğer önlem, sınav değerlendirmelerinin yalnızca Yabancı Diller Yüksekokulu binasında görevli öğretim elemanları tarafından gerçekleştirilmesidir. Değerlendirme sürecinin hem daha kolay hem de daha güvenilir olmasını sağlamak için standart bir cevap anahtarı formatı kullanılmaktadır. Yazılı ve sözlü sınavların değerlendirilmesi için özel değerlendirme anahtarları (rubrikler) oluşturulmuş olup, değerlendirmeler bu anahtarlar çerçevesinde yapılmaktadır. Ayrıca, her sınav öncesinde, üretken beceriler (konuşma ve yazma) için değerlendiriciler arası tutarlılığı artırmak amacıyla standardizasyon süreçleri uygulanmaktadır. Değerlendirmenin güvenilirliğinin temeli, Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından benimsenen müfredat ile desteklenmektedir. Bu doğrultuda, sınav soruları, öğrencilerin temel öğretim materyali olan ders kitaplarında işlenen konular temel alınarak oluşturulmakta ve böylece sınavların geçerliliği sağlanmaktadır. Öğrenciler, yıl boyunca edindikleri her beceriye yönelik sınavlara belirli aralıklarla girmektedir. Öğretim elemanları ve öğrenciler, kullanılan değerlendirme araçları, içerikleri ve süreçte kullanılan rubrikler hakkında bilgilendirilmekte olup, bu materyaller alışık oldukları bir formatta sunulmaktadır.

İç Doğrulama

Doğrulama kavramı, değerlendirme ve ölçme sürecinin etkinliğini sağlamak amacıyla bir dizi eylemi içermektedir. Sınav Birimi ve Müfredat Birimi sürekli iş birliği ve iletişim hâlinde olup, sınav içeriği üzerine görüş alışverişinde bulunarak tutarlılığı sağlamak için en uygun yöntemleri belirlemektedir.
Sınav Birimi, hazırlık programının müfredat hedefleri, konu kapsamı ve öğretim yöntemleri doğrultusunda en uygun sınavları oluşturmak ve uygulamakla sorumludur. Ayrıca, değerlendirme ve ölçme süreçlerini koordine etmektedir.
Tüm birimler ve seviyeler için bir koordinatör, Sınav Birimi tarafından atanmakta olup, YDYO bünyesinde her dil seviyesi için belirli üyeler görevlendirilmektedir. Hazırlık Programı’ndaki her seviyeden sorumlu öğretmenler, sınavları yürütürken bu prosedürleri takip etmektedir. Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi ve Almanca programları için de aynı süreçler ve prosedürler, YDYO politikalarına uygun şekilde uygulanmaktadır.